robotev :: blog

май 24, 2011

Конкурс „Arduino в интернет“

Публикувано в: Правя — Етикети:, , , — robotev @ 14:11

konkursArduinoInternetРоботев, българският магазин за хоби електроника, прототипи и интерактивни обекти, обявява началото на конкурс за проект с отворен код. Проектът трябва да използва микроконтролер Arduino за да свърже физическия и виртуалния свят. Това включва всички проекти, в които до физическия свят достига информация за събитие, случило се в интернет (или обратно), както и всички проекти, в които събитие от виртуалния свят поражда друго събитие в реалния (или обратно).

Проектите трябва да са работещи и да са описани на български език. Няма ограничение за възраст или професия, както и в броя проекти, които един участник може да представи.

 

Условията, на които трябва да отговарят проектите са:

- Кодът за микроконтролера (или микроконтролерите) да е написан и качен от средата за програмиране на Arduino. Няма изискване и за кода на останалите компоненти в проекта – те може да са програмирани на PHP, Python, Flash, Java, Processing, Ajax или, който друг език за програмиране ви е най-удобен.

- Да има обмен на информация (данни) между микроконтролера и интернет.

- В духа на платформата Arduino кода и всички електрически схеми да бъдат споделени.

- Описание на проекта, снимки и/или видео, електрическите схеми и кода да са изпратени на имейл адрес robotev@robotev.com не по-късно от 31 юли 2011.

- Описанието и видеото (ако има) да са на български език.

Крайният срок за представяне на проектите е 31 юли 2011, като победителите ще бъдат определени в онлайн гласуване, което ще протече от 5 до 19 август.

Роботев ще награди трите проекта събрали най-много гласове, като наградите са на обща стойност над 500 лв:

1-во място: GPRS Shield даващ на проекта ви достъп до GSM/GPRS мрежите и съответно възможност за приемане на обаждания, набиране на номера, изпращане и получаване на SMS/MMS, и разбира се, достъп до интернет.

2-ро място: Wi-Fly Shield за да може следващия ви проект да се свързва към безжичните Wi-Fi мрежи.

3-то място: GPS Shield в комбинация с GPS модул – най-популярния начин за определяне на точно местоположение.

Примерни проекти, от които може да почерпите опит и вдъхновение, са системите за автоматизиране на дома (като тази за дистанционно хранене на котки); музикални системи (като този проект за просвирване на песни композирани онлайн); системи за визуална индикация на настъпили събития в мрежата (като този известител за непрочетени имейли, или този за състоянието на Tower Bridge в Лондон), или системи за GPS проследяване на движещи се обекти.

Въпроси задавайте във формата за коментар или на robotev@robotev.com

Желаем услех на всички участници!

май 3, 2011

Доркбот София през май

Публикувано в: Правя — Етикети:, , — albena @ 15:59

Първата среща за тази година на Доркбот София след седем годишно прекъсване се проведе на 28 април 2011. Организираха я Албена Баева, Рене Беекман и Роботев (Симеон Янчев). Домакини на събитието бяха The Fridge. Следващата среща е планирана за 26 май 2011 г. отново на същото място.

Ако искате да станете част от Доркбот София може да изпратите вашето предложение за презентация до 10 май като попълните лесния формуляр на сайта на Доркбот. Добре дошли са презентации на техници, инженери и художници, които използват в проектите си електричество. С приоритет са изобретения и проекти, които могат да бъдат демонстрирани на живо. Ще подберем трите най-атрактивни предложения за следващата среща.

Ако искате да участвате без да правите презентация, просто заповядайте на 26 май 2011г. от 19ч. на ул. Овче поле 122 в пространството на The Fridge и бъдете наша публика.

Целта на Доркбот София е:

  • да даде на творци/програмисти/инженери възможност да чуят неформалното мнение на своите колеги
  • да се създаде форум за представяне на нови произведения на изкуството/технологии/ софтуер/ хардуер
  • да помогне в установяването и поддържането на сътрудничество между хора от различни професионални области и интереси
  • да ни даде на всички възможност да видим интересните неща

Повече информация на сайта на  Доркбот София

Повече снимки от последното събитие на albena.posterous.com

Ако искате да получавате редовно информация може да се запишете в нашия мейлинг лист.

март 25, 2011

Интерактивност в театъра

Публикувано в: Бърборя — rene @ 9:58

Gospodin Ibrahim i tsvetyata na korana Има ли място в театъра за технологии като Arduino, Processing или Puredata? Използват ли се там? Как стои въпросът в българските театри?

През 2004 г. бях поканен от театралния режисьор Снежина Танковска да работя по постановката „Господин Ибрахим и цветята на Корана„. Не за пръви път работехме заедно. Една година по-рано направихме постановката „Разбиване“ по текст на Нийл Лабют в малката зала на Народния театър. Именно заради тази пиеса театърът тогава купи първия си DVD-плеър. Така въведохме театъра в дигиталната ера. За новата пиеса имахме амбициите да направим още една крачката в посока към интерактивност.

“Господин Ибрахим” е моноспектакъл на актьора Мариус Донкин по текст на френския писател Ерик-Еманюел Шмит. Пиесата разказва историята на Моисей (Момо), който, вече възрастен, се връща към детството си. Момо си спомня за г-н Ибрахим, който му разкрива тайните на Корана и го води на пътешествие до Турция.
Представлението беше поставено на Камерна сцена в Народния театър. Това е една овална зала, където публиката е разположена в почти пълен кръг около сцената. За „Господин Ибрахим и цветята на Корана“ решихме да включим цялата зала в действието. Опаковахме стените както и сцената с американ, за да можем да ги ползваме като екран за прожекция на видео.

Сценографията включваше две видеопрожекции. Едната, с видео на небе, почти не се движеше. Небето прожектирахме върху дъното на сцената. Другата прожекция постоянно се променяше – изчезваше и се появяваше отново, обикаляйки залата.

Монтирахме един видео прожектор на тавана над сцената и прожектирахме директно надолу. Малко под обектива инсталирахме кръгло огледало. Задвижвано от стъпков мотор, огледалото можеше да се върти на почти 360 градуса във всички посоки. По този начин беше възможно прожекцията да бъде върху стената зад и около публиката, но и също толкова лесно да бъде насочвана към пода.

Движенията на огледалото бяха програмирани чрез софтуер, специално разработен от мен за тази пиеса. Като платформа избрах MaxMSP с Jitter – програма, подобна на Puredata.

Част от пиесата беше интерактивна. Над публиката имаше уеб камера. Камерата беше насочена към сцената и се включваше автоматично в различни части на пиесата. В тези моменти софтуерът анализираше образа, намираше актьора и го следеше. С движението си актьорът управляваше прожекцията на второто видео върху стената и пода. По този начин той контролираше видеото, което разширяваше възможността за експресивност на движенията му.

Цялостният резултат беше впечатляващ. В постановката равноправно участваха не само актьорът на сцената, а и останалите елементи като музиката и прожекциите по стените около публиката. Визуалната част беше под контрола на актьора. Той “играеше” видеото, докато играеше ролята си. Публиката беше поставена в средата на действието. Малката интимна зала ставаше още по-интимна и светът, за който Момо разказваше, се появяваше от време на време чрез прожекциите около публиката.

Какво е необходимо, за да се създаде работеща постановка, в която се използват интерактивни технологии? На първо място е нужен екип – екип, който силно иска тази пиеса да е интерактивна и в който всички участници са наясно, защо това е необходимо. Те трябват и да разбират, какво означават интерактивните елементи за тяхната роля и как я променят. Освен това трябва ясна идея за ролята и смисъла на интеракцията в постановката. Това са най-трудните съставки. Самата технология е по-лесна и вече е достатъчно достъпна, за да може без големи трудности да се използва в театъра.
Вече има и къде да се научите, как се прави това. Новите курсове при Роботев започват през месец април и вече може да се запишете за тях.

От Рене Беекман

И още едно последно нещо: Много от вас сигурно си мислят “Чакай сега, гледал съм тази пиеса и там нямаше никакво видео!“
Да, прави сте, вече няма. Това е една дълга и тъжна история с много неприятни малки човешки характеристики, които доведоха до решението, още след първия сезон пиесата да се играе без видео прожекциите.
И така, от тогава Донкин играе ролята на Моисей съвсем сам в едно голямо море от бял плат. Поне сега знаете защо го има този плат.

март 11, 2011

Puredata като начин на мислене

Публикувано в: Бърборя, Впечатлява ме — Етикети:, , — albena @ 13:54

Колкото повече работя с Pd, толкова повече виждам не програма, а житейска философия. Това е философия на справяне с проблеми и решения. В ежедневието често сме изправени пред необходимостта да вземем правилното решение. Обикновено разполагаме с няколко полу-готови стандартни варианта, от които да изберем. Тогава се колебаем, коя опция е най-подходящата. Започваме да се лутаме и да губим ориентация.

При Pd започваш с осъзнаването на твоята цел. Тъй като няма готови инструменти, които можеш да използваш, ти си принуден да изградиш решението стъпка по стъпка като започнеш с проблема и продължиш с целенасочена стратегия. Понякога отговорът на проблема идва след няколко месец и се оказва, че е бил пред теб през цялото време – просто е трябвало да го дочакаш. Друг път взимаш решенията бързо, за да преминеш етапа, дори и да не са най-правилните. И в двата случая обаче ти си ръководен от твоя конкретен проблем и имаш свободата да изработиш най-подходящото решение.

Когато стартираш програмата пред теб се отваря празен бял прозорец. Там можеш да създадеш твоята малка подпрограма или така наречения патч. Няма шарен интерфейс с много копчета и падащи менюта, които служат единствено, за да те забавят в търсенето на най-простата функция, от която всъщност имаш нужда. Може би съм пристрастна, защото съм художник и белият лист за мен е свободата да бъда себе си, а може би този бял прозорец на Pd наистина е свободата да бъдеш себе си.

Puredata има отворен код, което означава, че се развива в общество, в което хората споделят резултата от търсенията си. Не е нужно да откриваш всичко сам, понякога можеш просто да разгледаш или да ползваш част от кода на по-опитните от теб. Тъй като обаче всеки мисли по собствен, индивидуален начин, двама потребители ще решат даден проблем по четири различни начини.  Дори и само да надградиш една чужда програма, твоят краен продукт ще е различен, защото целта ти е била друга. Тук идеята е по-важна от техническите умения.

Технически умения и логика, разбира се, помагат при овладяването на Purеdata, тъй като това e софтуер за визуално програмиране. Понеже обаче е насочен към художници и музиканти, основните технически умения, които са ти необходими, са да разбираш от музика или видео и композиция. Всички останали умения, свързани със самото програмиране, са достъпни и лесни за научаване без да е нужен опит в писането на код.

Освен богатството си в сферата на генерирането и обработката на звук, програмата  предлага хубав пакет, наречен GEM, за създаване на видео в реално време, генериране на изображения и моушън кепчър.  Програмата е лека, щади компютъра, но е ужасно мощна и стабилна. Комуникира лесно със партньори от класата на Arduino и Processing. Без проблем разпознава и работи с MIDI интерфейси.  Purеdata приема данни от физическия свят през сензори и е идеална за създаване на интерактивно изкуство.

Единствената причина, поради която Pd не прави това, което искаш е в теб. Най-вероятно не си написал нещо като хората. Което е успокояващо, сравнено със света около нас. Той е хаотичен и колкото и да се опитваш да планираш и подреждаш, често зависиш от шанс, късмет или решението на някой друг. Докато при Pd можеш да откриеш грешката и да я оправиш самостоятелно. Наградата е голяма – програма, която работи, подчинена на твоите индивидуални нужди като художник или музикант. И поощрителна награда – дори и да не си програмист, а само потребител, си едни гърди пред Adobe потребителите и вдъхваш респект в Ableton Live потребителите.

от Албена Баева

редактор: Грегана Баева

март 9, 2011

5 причини да споделяш публично идеите си

Публикувано в: Впечатлява ме — Етикети:, , — rene @ 15:45

1. Идеите хрумват лесно.
Кой от нас не е седял на по бира с приятели и не е родил цял куп нови идеи по време на разговора? Идеите се раждат лесно.

2. Някой друг вече е мислил за това.
В момента, в който ни хрумне една идея, е много вероятно, на поне трима души някъде по света  точно тази идея вече да им е хрумнала. Ако тя си струва, те вече работят по нейното изпълнение.

3.Всичко зависи от изпълнението
Изпълнението на една идея е по-важно от самата идея. Google не е първата търсачка, Facebook не е първата социална мрежа.

4. Една идея е само едно начало.
В процеса на изпълнение идеите се променят хиляди пъти. Ако изпълняваме идеите си без никаква промяна, не мислим достатъчно за тяхното развитие.

5. Идеи, които се споделят, раждат нови, по-добри идеи.
Идеи, които остават несподелени, остават сами. Те са като еднопосочни, задънени улици. В град само със задънени улици няма движение напред.

Няма нищо по-хубаво от това, да споделяме идеите си, за да можем и ние самите да раждаме нови, по-добри идеи.

от Рене Беекман

април 22, 2010

УМ2010

Публикувано в: Впечатлява ме, Правя — Етикети:, — robotev @ 16:29

Ардуино и аз ще помагаме за направата на робота УМ2010 – най-новия проект на рестАрт!

УМ2010 ще служи като интерактивен дивайс – мост между наСтолСедящото настояще и приказното минало по телефона.

Проектът е още в началото си, но изглежда много интересен и обречен на пълен успех. Ще се опитам да ви държа информирани за неговото развитие в този блог, но все пак препоръчвам да следите и официалния корпоративен сайт на РестАрт защото там със сигурност ще има повече подробности.

април 11, 2010

Първа месечна среща по роботика – 10.04.2010

Публикувано в: Бърборя — Етикети:, — robotev @ 19:34

Вчера беше първата от ежемесечните срещи за ентусиасти по хоби роботика, която Роботев организира. На срещата дойдоха малцина, но за сметка на това много знаещи, много можещи и много ентусиазирани хора. Благодаря на всички, които уважиха събирането! Надявам се и на вас да ви е било интересно и да идвате и занапред.

Това беше първата „официална“ проверка на силите след първото в България състезание по роботика от преди една година. Дисциплините отново бяха следене на линия и минисумо. При сумистите нямаше забележителен напредък от миналата година, но при преследвачите на линия финишираха два пъти повече роботи и времето на обиколка чувствително падна - два от роботите завършиха за по-малко от 40 секунди, а останалите три за под 50 секунди.

Миналата година имах проблеми с механиката и задницата на преследвача си (наричам го Ардулино!) които не му позволяваха дазавива достатъчно бързо. Това ме принуди да използвам само около 60% от силата на редукторите с които разполагах. Този път промених дизайна на робота, използвайки новия си любим материал за прототипи на шасита и конструкции – микровелпапето – и добавих трета опора. Резултатът беше преминаване на трасето с максимална мощност на моторите и два пъти по-бързо време – 44 секунди!

Следващата среща ще бъде на 16.05. Следете този блог и форума по роботика за допълнителна информация. 

В следващите няколко дни ще споделя в този блог и опита си от направата на Ардулино.

Ардулино в действие!

април 9, 2010

Виртуални Ардуино проекти

Публикувано в: Впечатлява ме — Етикети: — robotev @ 0:20

Последната версия на Virtual Breadboard предлага възможност за създаване и изпробване на виртуални Ардуино проекти. Virtual Breadboard e инструмент за симулация и моделиране на електронни схеми и проекти с микроконторлер. Програмката може да се изтегли безплатно за Windows от www.virtualbreadboard.com. Авторите на проекта са публикували и видео филмче с примери, като има дори и няколко с LCD дисплей!

Предстои да изпробвам доколко симулациите съответстват на реалността. Честно казано съм скептично настроен защото в електрониката теория и практика не винаги се срещат. Ако решите да тествате този софтуер споделете опита си.

април 8, 2010

Ехо, блогосфера!

Публикувано в: Бърборя — Етикети:, — robotev @ 1:20

Да, и аз започвам да пълня интернет с блог постове. Ще говоря и ще слушам.

Тук ще споделям нещата с които се занимавам, ме впечатляват или смятам че са полезни. Понякога и просто да бърборя просто защото нямам какво друго правя.

Понеже Ардуино ме запали по микроконтролерите, сензорите и реагиращите механизми, по-голямата част от постовете тук ще са за Ардуино. Другата причина да наблягам на платформата Ардуино е че е много лесна за използване и дори хора без техническо образование (като мен) могат да реализират интересни проекти.  

Не ми пестете критика, коментари и мнения. Със сигурност ще допускам грешки и неточности и ще съм благодарен ако ми помагате да ги отстраня.

« По-нови

Задвижвано от WordPress